Стаите, които се дават под наем на туристи и са част от жилищни апартаменти, трябва да бъдат категоризирани от общината. Това е записано в Закона за изменение и допълнение на Закона за туризма, внесен в парламента. Освен това жилищата, които са част от апартаментни комплекси, могат да се дават на управление на специализирани компании и да се преотдават на туристи само в случаите, когато всички собственици в сградата са дали своето съгласие.
Готвената промяна за апартаментите среща сериозното недоволство на представители на туристическия бранш. Според тях това не може да бъде направено на практика, тъй като голяма част от собствениците на апартаменти са чужденци и не живеят в България. Председателят на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова коментира, че подобно нещо не може да бъде направено и това ще е мъртвородена промяна. В момента е честа практика собственици да отдават стаи от жилищата си под наем, без да отчитат доходите си от тях и без те да са категоризирани. С промяната се прави опит дейността им да бъде регулирана. В случая с апартаментите пък се цели да се преодолеят евентуални конфликти между тези собственици, които искат да отдават жилищата си под наем, и онези, които са против.
В момента се готвят два сходни проекта с леки разминавания. Едно от тях е свързано със задължението хотелите когато пускат музика на гостите си да плащат специална такса за авторски права. Това изискване е записано от депутатите на НДСВ. Според него ресторантът или хотелът не може да кандидатства за категоризация, ако няма договор с компаниите за авторски права. Този договор е част от документите, които ще се подават при кандидатстване за звезди.
Представителите на бранша приемат спорно готвените промени. Донка Соколова от Българската асоциация на туристическите агенции посочва, че всяко следващо въведение разконцентрира закона и в него се появяват взаимоизключващите се условия.
събота, 20 септември 2008 г.
Квартирите и туристическите апартаменти ще се категоризират
3 пъти седмично полети до Манчестър заради Бербатов
Нискотарифната авиокомпания easyJet ще извършва полети от София до Манчестър три пъти седмично от 11 декември 2008 г.
От авиокомпанията уточняват, че една от основните причини за откриването на новата линия е преминаването преди броени дни на капитана на българския национален отбор по футбол Димитър Бербатов в Манчестър Юнайтед от Тотнъм. Чрез откриването на новата самолетна линия повече българи ще могат да гледат най-добрия български футболист на живо на стадион Олд Трафорд. Стойността на трансфера на Бербатов, който през следващите 4 години ще носи клубната фланелка на "червените дяволи", е близо £31 млн.
Самолетни билети за полетите на easyJet, които стартират от декември, вече могат да бъдат резервирани онлайн, като началната цена за еднопосочен билет е 29.99 евро и 56.98 евро за билет в двете посоки.
петък, 5 септември 2008 г.
Арктика се топи по-бързо от очакваното
За пръв път в историята на човешката цивилизация топящите се ледове на Северния полюс почти едновременно са отворили Северо-западния и Северо-източния проходи край полюса. Това е неопровержимо доказателство за ускоряващото се глобално затопляне.
Откритието е засечено от американския проф. Марк Сирийз от американския Център за изследване на леда и снега с помощта на сателитни снимки. Професорът публикува снимки в сайт на учени от Бременския университет, които показват отворилите се проходи. Сирийз нарича събитието "историческо", а самите снимки са направени преди три дни.
Северо-източният проход минава покрай Русия, а северо-западният покрай Канада. По принцип освобождаването им от ледовете се очакваше заради глобалното затопляне. От събитието ще остане "доволен" морският транспорт, защото превозът на стоки от Америка към Азия сега ще се съкрати многократно, а това ще намали в голяма степен разходите за транспорт. Учените обаче се тревожат, че заради затоплянето ледената шапка на Арктика навлиза в "смъртоносна спирала".
неделя, 31 август 2008 г.
91 нови хотела за 3 месеца
От април до юни 2008 нови 91 хотела са заработили в България, показват данни на НСИ. Спрямо същия период на 2007 г. това представлява нарастване от над 6%. Основната част от хотелите в страната са разположени по Черноморието (39%), като в тях се намират 66,7% от хотелската леглова база. От общо 1477 хотела в страната най-много са в област Бургас - 272, в област Варна са 223 хотела, а в област Добрич - 81.
Средствата за подслон и местата за настаняване за същия период са се увеличили със 127 броя, или 5%. При частните квартири и другите места за краткосрочно настаняване увеличението е с 4,3%. Според обобщените данни през второто тримесечие на 2008 г. в страната са функционирали 2643 хотели, хижи, къмпинги, мотели и други места за настаняване. Броят на стаите в тях е 105,5 хил., а на леглата - 234 хил.
Заетостта на леглата се увеличава с един пункт през второто тримесечие на 2008 г. спрямо същия период на предходната година и достига 27%, отчита още НСИ.
четвъртък, 21 август 2008 г.
Плажът в Златни пясъци се стопи
12 дка плаж в курорта Златни пясъци постепенно изчезват последните 10 години. В официален документ от първия конкурс за концесионер плажът в елитния курорт е бил геодезически заснет и според първото замерване той е бил 144 дка. Справка на техническите параметри, които ще ползват новия концесионер на плажа на Златни пясъци, официално обявява, че също при геодезическо заснемане на границите на плажа общата му площ е 132,455 дка с дължина 2603 метра и средна ширина 50,9 метра.
Липсващите 12 дка златен плаж се откриват на сателитната снимка. Върху тях са застроени заведения за бързо хранене, стотици кръчми със зелени площи, дискотеки, които са изградени върху самата плажна ивица. Изграждането им е право на концесионера, но според основните условия на концесията „те не трябва да нарушават целостта на плажната ивица".
сряда, 20 август 2008 г.
Нов лифт без разрешително се строи на Боровец
Неправителствени организации от коалицията "За да остане природа в България" алармира Регионалната инспекция по околната среда и води – Перник и Министерство на регионалното развитие и благоустройството за незаконно строителство на нов лифт в курорта Боровец. То се извършва без задължителните оценка за съвместимост и оценка за въздействие върху околната среда, съобщиха от коалицията.
Лифтът се изгражда на мястото на съществуващия до миналия сезон двоен ски влек Маркуджик 2. Заради строителството е засегната горскодървесна растителност в Национален парк Рила и извън него. Лифтът е на границата на Национален парк Рила и вътре в предложената зона Рила буфер от европейската екологична мрежа Натура 2000.
Природозащитниците разполагат с информация от Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и Регионалните инспекции по околна среда и водите в София и Перник, че новата въжена линия се изгражда, без да са извършени законовите процедури по закона за биологичното разнообразие и закона за опазване на околната среда.
Природозащитниците припомнят, че без задължителните оценка за съвместимост и оценка за въздействие върху околната среда се изгради и асфалтовият път от Паничище до хижа Пионерска. Той води към долната станция на друг незаконно изграждащ се лифт в Национален парк Рила - от хижа Рилски езера до хижа Пионерска.
четвъртък, 14 август 2008 г.
Какво трябва да знаем за нискотарифните авиокомпании
Нискотарифните авиокомпании заемат все по-голям дял от българския авиационен пазар. Те обслужват линии до над 15 европейски летища, като отскоро дори летят и по вътрешната линия София-Варна.
EasyJet, Wizz air, MyAir, SkyEurope са най-известните компании, които извършват полети от и до България.
Преди да си резервираме полет е важно да се знае, че услугата на нискотарифните превозвачи е по-особена от тази на традиционните авиокомпании и има следните специфики:
Избор на място. При резервация на полет нямате възможност да избирате място в самолета, както е при традиционните авиокомпании. По време на бординга сядате там където е свободно. Някои превозвачи (SkyEurope) позволявaт да си запазите определено място, но само при условие, че заплатите допълнителна такса и то само по време на резервацията на билета.
Такса багаж. Почти всички нискотарифни авиокомпании въведоха такса чекиран багаж, която варира от 5 до 12 евро на брой (чанта, куфар). В момента на резервацията трябва да посочите с колко броя багаж ще пътувате и съответната такса автоматично ще се начисли към стойността на билета. Ако не направите това или се явите за регистрация на полета с допълнителен куфар, ще може да платите таксата и на самото летище. В този случай обаче багажът ви ще бъде таксуван допълнително. Ако пътувате само с ръчен багаж, не дължите такса.
Отмяна на полети. Преди да резервирате билет, трябва внимателно да се усведомите за условията на авиокомпанията в такива случаи. Случва се авиокомпаниите да отменят полети заради технически, метеорологични или други причини. В такива случаи традиционите превозвачи ще се погрижат максимално бързо да стигнете до вашата дестинация, като Ви премаршутират с полет на партньорска авиокомпания, осигурят друг самолет или в най-лошия ви предложат полет на следващия ден и ви настанят в хотел. Това обаче не е практика за нискотарифните превозвачи. В най-общия случай, те ще ви предложат да пътувате на следващия техен полет по линията, но при условие, че са налични свободни места (следващият полет може да бъде след няколко дни). При несъгласие от ваша страна, ще ви изплатят стойността на билета. Макар и рядко, може да попаднете в такава ситуация и трябва да бъдете подготвени.
Промяна на дата на пътуване. Твърде често се случва промоционалните евтини билети да бъдат в неудобни за вас дати. Ако закупите билет и искате да смените датата на полета, ще трябва да платите такса за промяна и да доплатите разликата в цената на билета. Примерно, ако Вашият билет струва 40 евро, а към момента на промяна на датата, полетът за новата дата струва 90 евро, то вие дължите допълнително разликата от 50 евро. При някои компании обаче промяна на датата е невъзможна.
Moitepari.bg
сряда, 13 август 2008 г.
Пристанището в Созопол с рибарски статут
В края на юли министърът на земеделието и храните Валери Цветанов и членове на Управителния съвет на Асоциацията на производителите на рибни продукти Бг Фиш обсъдиха възможностите за организиране на рибарски пристанища и места за разтоварване в районите на Северното и Южното Черноморие.
По време на срещата Валери Цветанов съобщи, че е изпратено писмо до министъра на транспорта Петър Мутафчиев с молба пристанището в Созопол да придобие рибарски статут. Министърът информира представителите на асоциацията, че предстои и среща с вицепремиера Меглена Плугиева по въпросите на сектор Рибарство.
Въпросът с дънното тралиране и драгиране както и установяването на единна практика при прилагането на закона за акциза на горивата също бяха обект на дискусия.
При необходимост дънното тралиране ще се провежда само в определени участъци, но след анализиране и провеждане на научни изследвания относно влиянието му върху дънните съобщества.
четвъртък, 31 юли 2008 г.
Стартираха полетите между София и Варна на Wizz Air
Първия си полет по вътрешната дестинация София-Варна извърши миналия петък нискотарифната авиокомпания Wizz Air. По-рано от компанията бяха обявили като дата за първия си полет по тази дестинация 12 юли.
Самолетът на компанията излетя в 20,10 ч от терминал 1 на летище София и кацна във Варна около 21,00 часа. Обратният полет от Варна бе в 21,40 часа, а пристигането в София - в 22,30.
Полети по линията ще се извършват четири пъти седмично - освен в петък, в неделя, понеделник и сряда.
четвъртък, 24 юли 2008 г.
Надземно метро вози туристите на морето
Надземно метро ще вози туристите на морето във Варна. Многорелсовото съоръжение е идея на зам. кмета Свилен Крайчев. Линията ще свързва южната част през Аспарухово до Галата с летище Варна. Освен това железница ще замени автобусите до курортите.
"Ще изчистим улиците от натоварения трафик, без да замърсяваме крайбрежието", похвали се Крайчев. За изграждането на един километър от съоръжението са необходими около 15-20 милиона долара, като за финансирането ще се кандидатства пред ЕС.
Отливането на бетоновите греди ще става извън града, на строителна площадка, а за монтирането на гредите няма да се спира движението по улиците. Всеки ден около 120 000 пътници задръстват градския транспорт във Варна, което налагало строежа на надземно метро, обясниха от общината.